Uledsagede unge
Kategori
Flygtninge og Integration
Prisgruppe:
Kontakt os
Pædagogisk og terapeutisk støtte
SOLVITA tilbyder pædagogiske og terapeutiske indsatser til uledsagede, unge flygtninge. Vi samarbejder med kommuner i hele landet og hjælper med at skabe trygge og udviklende rammer for de unge, der kommer til Danmark uden deres familie.
Vores pædagoger og terapeuter har mange års erfaring i arbejdet med børn og unge, der har været igennem store livsomvæltninger. Vi arbejder ud fra en narrativ tilgang med udgangspunkt i den enkelte unges situation, fortælling og fremtidshåb.
Omvæltningen som uledsaget ung
Uledsagede unge står ofte meget alene med smerten og frustrationen over tabet af den nære kontakt med forældre og familie. Samtidig skal de navigere i at opbygge et nyt liv i en ny kultur med andre sociale normer, krav, muligheder og forventninger.
Det er vores erfaring, at det kan være en stor fordel, at pædagogen taler samme sprog og har indgående kendskab til den unges kulturelle baggrund. Det skaber tryghed og styrker relationen.
Har du behov for en indsats på et sprog, der ikke står på listen? Så kontakt os.
Støtte til kontakt, udfordringer og ressourcer
Mange uledsagede unge har fortsat kontakt til deres familie enten i hjemlandet eller andre steder i verden. For nogle er relationen præget af pres og forventninger, som det kan være vanskeligt for den unge at indfri for eksempel af økonomisk eller uddannelsesmæssig karakter.
Vores konsulenter kan støtte den unge i kontakten til familien og hjælpe med at skabe et mere realistisk billede af livet og mulighederne i Danmark. Familiens pres og forventning kan derigennem skifte karakter, så det ikke belaster den unge i samme grad.
Samtidig arbejder vi med at styrke den unges mestring af udfordringer som misbrug, søvnproblemer eller indlæringsvanskeligheder.
En fælles udfordring for de unge er, at finde deres egen identitet med helt nye mål for fremtiden. Gennem pædagogisk støtte og et eventuelt terapeutisk forløb tilegner den unge sig værktøjer til at mestre de nye krav, som asyllivet stiller. Således kommer langt de fleste unge ind på en stabil og sund vej mod et voksenliv med uddannelse og job.
Fokus på ressourcer og tryghed
Vi tager udgangspunkt i de ressourcer, den unge allerede har med sig, og hjælper dem frem i lyset.
Indsatsen er med til at åbne mulighederne op for den unge igennem forskellige pædagogiske og terapeutiske metoder. Små ting som at lave retter fra barndommen kan få hjemmet til at dufte af ”hjem” og tryghed.
Psykoedukation er også en væsentlig del af indsatsen. Det er vores erfaring, at en stor del af de unge bliver meget usikre over de reaktioner, som de oplever både psykisk og fysisk. En del unge har været udsat for overgreb før og under flugten. Derfor kan de have behov for behandling enten af vores musikterapeuter eller vores psykologer, som har specialviden om traumatiserede børn og unge.
Musikterapi med unge
Musik kan åbne nye veje til identitet og selvforståelse. I arbejdet med uledsagede unge modsvarer musikken identitet- og følelsesmæssige problematikker, som kan være svære at italesætte. Her arbejdes typisk med metoder inden for en narrativ ramme med f.eks. sangskrivning, rap og musikfortællinger. Musikterapeuten skaber rammer, hvor den unge kan føle sig tryg, og hvor der kan ske en bearbejdning af problematikker og oplevelser.
Den unge får mulighed for at arbejde med sin livshistorie inden for en ramme, som giver ham/hende en ressourcefyldt identitet som ”musiker” eller ”sangskriver”. En sådan identitet lægger op til et sjovt og ligeværdigt samarbejde mellem den unge og musikterapeuten. Her tages der udgangspunkt i den unges interesser, og hvor han/hun får mulighed for at invitere terapeuten med ind i sin musikalske verden. Den unges musikalske præferencer vil ofte fortælle noget om de sociale og kulturelle ståsteder, som den unge identificerer sig med, samt om de temaer, som fylder i livet.
Gennem musikken er det muligt at arbejde med mange forskellige facetter af den unges selvbillede. Derved kan der skabes nye, positive fortællinger, som den unge kan tage med sig videre.
Der er mulighed for at arbejde med musik på digitale medier og ende med et produkt i form af egen Cd eller en optræden. Herved får den unge en oplevelse af at stå frem, udtrykke sig og blive set og hørt i sit nærmiljø.
Musikken kan også virke både stimulerende og afspændende rent fysisk. Derfor er den en velegnet komponent i f.eks. kropsbevidsthedstræning, mindfulness-øvelser, fantasirejser og som hjælp til bedret søvnkvalitet og reduceret angst- og stressniveau. Du kan læse mere om vores arbejde med musikterapi med flygtninge ramt af traumer her.
Vil du høre mere om, hvordan vi kan støtte uledsagede unge? Kontakt os her.
